Pagina's

vrijdag 14 september 2012

Schoolstress ...

Na vakantiestress, ook schoolstress. Gisterenavond liep het mis, helemaal mis.
 Kleine prinses, net 4, zit in een leefklas. Sinds dit jaar is de school daarmee begonnen. Mij moet je de voordelen niet leren kennen, ik geloof er wel is. Al is het geen zegen om in dat eerste jaar naar school te gaan ... 
Ze zit dus nu bij grotere en kleinere kinderen. Dus ze kan zich veilig verstoppen tussen de jongste kinderen, maar uitgedaagd worden door de grotere kinderen. Want ... ze kan eigenlijk heel wat meer dan ze op school laat zien. Ze trekt naar de kleintjes want dat is veilig, vind ze.

Gisteren was ze steendood na school, maar ze wilde nog tekenen. Prinsessen. De eerste 4 gingen goed, dan liep het mis. Het rondje was niet helemaal rond, haar niet helemaal tegen het gezicht, ... Tranen, gillen, huilend liggen op de zetel. Niet te troosten.

Deze ochtend, net al de hele week met tegenzin, naar school. S middags ging ik haar halen en zag haar al huilend naar de rij lopen. Nog een kwartier huilen. Op de zetel gezeten, gehangen, gelegen, de hele namiddag. 

'ik moet zoveel werken en zoveel doen' ... De uitdagingen zijn wat zwaar of het contrast met de vakantie te groot. De indrukken te veel?

En ze lijkt ook hypersensitief , niet gemakkelijk op school nu denk ik.
De klassen zijn net geschilderd, dus de verflucht merkt ze de hele tijd op. Zegt ze ook.
Ze werken nog aan de toiletjes, die worden nog geplaatst, dus constant werkmannen over e weer, boren, schilderen ....
En buiten zijn ze een mega grote speeltuin aan het zetten , . Dus graven, boren, kloppen, schuren .  
Allemaal wat veel denk ik ...


Wacht ik nog ff af of ga ik al met de juf praten? 

Bedankt om nog maar eens mee te lezen.

1 opmerking:

  1. Hoi Gwenda

    Praat even met de juf. Een ongelukkig kind is ook niet goed he.
    Wie weet helpt het haar om eens te gaan zien naar de speelplaats en naar de toiletjes dat ze ziet wat er juist gebeurd?
    Of een rust hoekje of kussen in de klas? Waar zij even naar toe kan als het allemaal wat teveel word? Bij Wiebe en Liene is dat in de klas en ook bij Nienke is dat er en word gretig gebruikt. Het is maar een kleine tip maar als het kan helpen doen dan.

    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen